Dny otevřených dveří 24. a 25. března 2007

 

Celá akce se začala připravovat v průběhu ledna, kdy jsme na dotaz, co bude k vidění nového, odpověděli, že dokážeme na dnu otevřených dveří představit novou stanici a tím podstatně prodloužit modulové kolejiště. V té době byly teprve vyrobeny rámy stanice, ale podstatné bylo, že bylo k dispozici veškeré potřebné kolejivo a chuť se do toho pustit. Celá stanice začala nakonec jezdit týden před akcí, takže drobné nedostatky, jako 2 nefungující výměny, které bylo nutné házet ručně, nám budiž odpuštěny. Polepšíme se!

Kromě toho se na akci představily další 2 traťové moduly, které tvoří dohromady jeden 60° oblouk se stoupáním a s normovanými čely na konci, narychlo alespoň zatravněné. Díky jim a dalším 6 připravovaným dílům snad v brzké době získá kolejiště další kus reality a nebudeme jezdit jen po rovinatých tratích.

Sobota

Okolo osmé hodiny jsme začali navážet moduly do chodby. Okolo deváté hodiny jsme se už sešli všichni a vypukl pravý stavební ruch. Stavba šla rychle a bez zbytečných dohadů dle připraveného layoutu. Využili jsma variability modulového kolejiště a oproti jiným letům, kdy byla Lhota zařazena na konci moduliště, byla tentokrát uprostřed a křižovala se v ní většina vlaků. Na konci byla nasazena nová stanice Josefov s pěti průjezdnými kolejemi.

Za necelé 2 hodiny bylo připojeno ke klubovému kolejišti celkem 18m dlouhé modulové pokračování, takže nejdelší průjezdná trasa se nám, i díky nové stanici, protáhla na 42,5 metru. Následovalo elektrické propojení jednotlivých částí, včetně ručních ovladačů dle FREMA, které umožňují sledovat "strojvedoucím" vlak po celé jeho cestě. Pokud by byl o ovladače zájem, je možné pomoci s překladem anglické veerze. Pak nám zbývalo jen srovnat připravené soupravy dle grafikonu, tak aby se provoz obešel bez (velkých) dohadů. Po skupinkách jsme si odběhli na oběd, aby nám zážitky nerušilo skřípání našich žaludků...a mohlo se jezdit.

Celý provoz byl v režii juniorů a žáků železničních modelářů. Během soboty stihli odjezdit připravený grafikon 3x, vlaky na požádání pilných fotografů stavěly a až na "pár" okamžiků, kdy v Zadově, kde se většina vlaků křižovala, čekali na vlak ať z jedné nebo z druhé strany, proběhlo vše bez problémů. V půl šesté (ano, přetáhli jsme) se uklidila vozidla, zamkli jsme dveře a šlo se domů.

Neděle

Sešli jsme se oproti standartnímu kroužku až v 10 hodin, i když vlastně díky posunu času žádná změna nenastala. Od jedné hodiny se opět začli trousit návštěvníci, odjezdil se grafikon 2x, většina obsluh stanic, i když se prostřídávali, ho měla "v krvi" a konec jezdili skoro poslepu. Na některých vlacích docházelo dokonce k změně oběhu lokomotiv, ač zatím nezapracovaných do grafikonu. Na závěr udělali pár ukázkových fotojízd s nádhernými modely parních mašin pana Václava Polívky a smutně se pustili do rozebírání.

     

Jako vždy a všude, i tady šlo rozebrání daleko rychleji, a tak přibližně za hodinu jsme se rozešli do našich domovů.

A slovo na závěr?

Nám se to líbilo, budeme pokračovat s dalšími díly a nejpozději za rok se chceme se všemi návštěvníky vidět opět na dalším Dni otevřených dveří. Tentokráte v roce 2008.

Za Železniční modeláře v Jesenici

Petr Berka