Dny otevřených dveří 9. a 10. února 2008

 

V sobotu 9. února a v neděli 10. února 2008 opět otevřeli Železniční modeláři v Jesenici dveře své klubovny pro veřejnost. Tato dnes již tradiční akce (již 5. Dny otevřených dveří) byla letos pořádána počátkem února na památku nedožitých 97. narozenin zakladatele zdejšího kroužku železničních modelářů pana Vladimíra Zusky.

V provozu bylo stálé modelové kolejiště na kterém lze sledovat vývoj stavby modelové krajiny od roku 1964 s unikátním ovládáním se systémem strojvedoucích a výpravčích.

Díky pochopení vedení Základní školy v Jesenici jsme jako tradičně pro akci využili prostor sousedící chodby a propojily stálé kolejiště s modulovým kolejištěm. Základem tohoto modulového kolejiště jsou čtyři díly původního modulového kolejiště velikosti TT z roku 1986 s rozměry 600 x 1500 mm, které byly od roku 2001 přestavovány na velikost H0 s čelním přechodem na bázi modulů FREMO. Na ně navazují přímé moduly v rozměrech 450 x 900 mm, případně 450 x 450 mm (pro transportovatelnost v kufru osobního automobilu) a obloukové moduly s tratí ve stoupání. Kostry těchto modulů jsou z dřevotřísky tl. 18 mm, přičemž čela profilu FREMO jsou řezána vodním paprskem. Tím je dosažena vysoká přesnost tvaru a polohy propojovacích otvorů.

I na tomto modulovém kolejišti je využit systém výpravčích a strojvedoucích. Sestava použitá během letošní akce je zde. V provozu byla opět lokálková stanička LHOTA a nová stanice JOSEFOV. Sestava provozovaných modulů dává dnes délku 17,3 metru. Během akce ovládali kolejiště členové kroužku, včetně těch nejmladších z první třídy. Tradicí se stává jízda podle zjednodušeného grafikonu, která má pro členy zvláštní půvab a kouzlo. Nutí je přemýšlet a respektovat daná pravidla. Pouze posun ve stanicích byl grafikonem poněkud omezen, aby měla veřejnost na co koukat a nemuseli jsme vysvětlovat, proč se nic nehýbe.

Vozidla zvládla provoz bez problémů. Nově se objevila remotorizovaná 413.0 od PIKA (s původním motorem jsme jí naměřili cca 120km/h, po remotorizaci cca 55km/h - tím ovšem "mučí" některé "závodníky" mezi strojvůdci) a sergeje od ROCA. Překvapili nás někteří návštěvníci, když si přinesli svoje vozidla a chtěli si je vyfotografovat v provozu na „pořádném kolejišti“. Neodmítli jsme je pokud se jednalo o vozidlo ČSD zapadající do epochy a provozovaných souprav. Prostě jsme nechali naše vozidla odpočinout a „návštěvníka“ nasadili do grafikonu. Proto se na kolejišti objevil například další sergej od ROCA nebo i hydraulika T478.2001.


Velkou pozornost budila souprava deseti vozů Px a Pxx, každý s vlastním číslem. 

A podobně tomu bylo s rozestavěným mosazným modelem věžáku M 120.4 s motorem FAULHABER, který v neděli bez jakýchkoli problémů odjezdil celý grafikon.