50. let klubu Železničních modelářů v Jesenici
Video z moduliště černobílé a v barvě
Tak významným výročím nepřetržitého trvání spolku a zvláště kroužku mládeže se mohou v české republice pochlubit pouze kroužky železničních modelářů v Brně, v Plzni a ve Zlíně. Shodli jsme se na tom se zástupci těchto kroužků, kteří k nám zavítali v rámci našeho provozního setkání.
Hlavní akcí oslav bylo provozní setkání kroužku železničních modelářů a členů spolku ZABABOV v Kulturním domě v Jesenici. Toto provozní setkání se uskutečnilo od pátku 9. května 2014 do neděle 11. května 2014, přičemž v pátek 9. května 2014 bylo přístupné pouze pro odbornou veřejnost a pozvané hosty, v sobotu 10. 5. 2014 a v neděli 11. 5. 2014 bylo přístupné i pro laickou veřejnost.
Motivem pro toto setkání byl provoz na neelektrifikované hlavní trati, lokálce a úzkorozchodné trati ČSD. Čísla vlaků na hlavní trati byla převzata ze Sešitového jízdního řádu pro trať Plzeň - Žatec platného pro rok 1964.
Původní myšlenka pro grafikon byla, že se nasadí hnací vozidla, která v roce 1964 skutečně jezdila. Tedy moduliště ovládl parní provoz, vyjma motorového rychlíku a úzké, ta skutečně byla v 60. letech již motorizována. Jenže přechod na další časové období všichni odmítli s tím, že chtějí dál jezdit s párou. Tak do provozu sice několik motorových lokomotiv zasáhlo, ale pára dál vládla.
Malá statistika:
Odježděno bylo 7 modelových dní v rozsahu 12 hodin (modelových) se zrychlením 1:5, tzn. 2,4hodiny čistého skutečného času.
Bylo zapotřebí na každou směnu 6 výpravčích, 1 dispečer a 15 strojvedoucích. Celkem tedy odslouženo 154 směn.
Odjeto v každé směně 111 vlaků - 4 rychlíky, 39 osobních, 32 lokomotivních, 36 nákladních.
Délka moduliště: 89,8m normálního a 26m úzkého rozchodu. Hlavní trať 57,8m, lokálky 22,6m a 9,4m, úzká 26m.
Použito bylo 83 modulových celků (např. stanice z více dílů se počítají jako jeden) od 21 modelářů.
Pro provoz bylo zapotřebí minimálně 26 lokomotiv, ve skutečnosti se jich na modulišti objevil dvojnásobek.
Z členů jesenického kroužku železničních modelářů se podíleli na provozu ve funkcích strojvedoucích a výpravčích Roman Jaroš, Petr Jaroš, Ondřej Mareš, Radim Měchura, Tomáš Urban, Kamil Kolibač a Daniel Skála.
Z pohledu účastníků setkání bylo hodnoceno velice pozitivně, potvrdili, že do Jesenice jezdí rádi. Oceňovali vzájemnou spolupráci s vedením města, s institucemi a s občany města.
Setkání navštívili i synové pana Vladimíra Zusky, Vladimír a Václav. Významnou poctou pro nás byla návštěva ministra školství pana Marcela Chládka a poslance Parlamentu ČR pana Karla Šídla.