Modulová železnice v KD

6.5. - 8.5. 2017


    Reportáž Martina Kejhara


První květnový víkend byl prodloužen státním svátkem, a tak jsme mohli mít moduly postavené o den déle. Se stavbou se začalo v pátek v poledne a vzhledem k množství nových modulů se povedlo dostavět a zprovoznit moduliště přibližně v 20 hodin.

Pokusili jsme se uskutečnit provoz ve 2 různých epochách - v sobotu to byl rok 1932 a tedy výhradní dominance páry, narušená jen jedním z prvních kolejových autobusů, motorovým vozem M120.001.

V neděli a v pondělí jsme se posunuli o 40 let později, a to do období zavádění mezinárodních čísel na vozech, postupného útlumu parního provozu a silným nástupem motorové trakce. A tak ačkoliv těžké uhelné vlaky z Hrabové stále tahali "štokři" 556.0, tak na osobních vlacích již vládly "bardotky". Samozřejmě byla k vidění i vozidla dalších řad. Na rekreačním rychlíku se objevilo i Mikádo 387.0.


Výchozím bodem byla skrytá stanice Petrov, která simulovala napojení na zbytek sítě ČSD a tím i celého světa. Z ní vedla dvoukolejná trať až těsně před tunel, který byl poslední překážkou pro dotažení dvoukolejky do Jirkova. Tam se již začalo s přestavbou stanice na dvoukolejný provoz, a to vložením angličana místo výhybky na prvním zhlaví. Z druhého zhlaví se rozbíhaly 2 tratě, obě přibližně stejně zatížené. Pravá pokračovala poklidným údolím do Kácova, za ním míjela stále se rozrůstající důl v Hrabové. a končila v Berouně. Tam kdysi stavitelům došly peníze a pokračování do Kamenice, průmyslového centra této oblasti bylo provedeno pouze úzkým rozchodem 760mm. Nicméně krásná krajina v okolí Kamenice vedla k vybudování rozsáhlých rekreačních objektů, a tak byly do Berouna vypravovány rekreační rychlíky, kde byl zajištěn přestup na soupravu vozů Balm-ú.


Druhá levá trať pokračovala hned za Jirkovem ostrým levým obloukem se stoupáním 24 promile do Uhřic, aby pak podobným sklonem dosáhla rozsáhlého průmyslového areálu Milevska. Dále pokračovala do Bílého potoka pod Smrkem, staničky se silným dřevařským průmyslem a lázeňským městečkem v těsné blízkosti. Proto také až do Bílého Potoka zajížděly spěšné vlaky. Za Bílám potokem z tratě přes Suchou do Lhoty odbočovala vlečka do pivovaru Hrádek a na vojnskou vlečku.


A grafikon? Krásné bylo letmé míjení souprav na dvoukolejce. Krásné byly současné odjezdy z Jirkova. Krásný byl pokus o zvýšení přepravní kapacity na úzké. A spousta dalších situací, simulujících skutečný provoz.

Fotogalerie jednotlivých fotografů naleznete zde:


Daniel Skála: http://danielskala.rajce.idnes.cz/Modulove_setkani_Jesenice_u_Rakovnika_2017/


Martin Kejhar:  http://mk-zababov.rajce.idnes.cz/Jesenice2017_EP_II/  a  http://mk-zababov.rajce.idnes.cz/Jesenice2017_EP_III/


Akce byla uspořádána za podpory města Jesenice, kterému tímto děkujeme.